الف دزفول

الف دزفول
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

بالانویس 1 :

امروز 16 دیماه و سالروز حماسه شهدای غیور عملیات هویزه در سال 1359 است. حماسه ای که هنوز که هنوز است گمنام مانده است و شهدایی که از حماسه ای که آفریدند گمنام ترند.

 

بالانویس2 :

اگر این پست خاطره ای ندارد. اگر از شهیدی که می­خواهم معرفی کنم، خاطره ای نیست، گردن آنهایی که می دانند و نمی گویند. دلیل نگفتن هر چه می خواهد باشد. یا می خواهند ریا نشود و یا دیگر بی خیال این قضایا شده اند. اما بدانند که این نگفتن ها بدهکارشان می کند. چون حضرت آقا فرمودند :« آخرین حلقه ی رزم یک رزمنده نه تحویل سلاح به واحد تسلیحات، که نوشتن خاطرات نبرد است. یک رزمنده تا زمانی که خاطراتش را ثبت نکرده، هنوز چیزهایی به تاریخ و آینده و آرمانش بدهکاراست»

 

 بهاءالدین نباید غریب باشد

به بهانه ی معرفی حماسه ساز  دزفولی عملیات هویزه « مهندس شهید محمد بهاءالدین »

 

اولین باری که نامش را شنیدم ، حدود سال های 86 ـ 85 بود. حاج کاظم مسئول مرکز فرهنگی دفاع مقدس برای شرکت در جلسه ای از من و تعدادی دوستان دعوت کرده بود که برای بحث تجهیز محتوایی موزه دفاع مقدس دزفول ـ که هنوز هم راه نیفتاده ـ  نظراتمان را بگوییم.

آنجا وقتی از غربت شهدای دزفول حرف به میان آمد، ایشان گفت: دزفول شهیدی دارد که درجه اش در پرونده ی شهادت «سپهبد » است ـ که البته صحت این مطلب را هم نمی دانم  و چون برایم جالب بود در ذهنم ماند ـ و بعد نام  «مهندس شهید محمد بهاءالدین» را آورد که مهندسی عمران از دانشگاه اهواز داشته است.

همین موجب شد که نامش در خاطرم ماندگار شود و روایت این شهید را دنبال کنم، اما فقط به این نتیجه رسیدم که ایشان از رفقای دانشگاهی امیر دریابان علی شمخانی است و ایشان علاقه ی زیادی به شهید داشته اند. همچنین اینکه شهید حسین علم­ الهدی اصرار بر این داشته که بهاءالدین فرمانده منطقه هویزه باشد که محمد قبول نمی کند و به عنوان جانشین حسین در عملیات هویزه شرکت می کند.

نهایتاً، محمد بهاءالدین، در 16 دی ماه 1359 به همراه شهید علم الهدی، به شهادت می­ رسد و پیکر مطهرش در گلزار شهدای هویزه مدفون و مزار یادبودی هم در دزفول برای ایشان ساخته می شود.

اینها تنها اطلاعات من از بهاءالدین است، شهیدی که یقیناً بیش از این ها باید روایت و ماجرا داشته باشد. البته سرنخ هایی برای تحقیق درباره ی این شهید هم طی این مدت پیدا کرده ام که ان شاءالله در اختیار بچه های مخلص گروه روایتگران شهدای دزفول قرار می دهم تا شاید بتوانیم زندگی این شهید عزیز را به کتاب نزدیک کنیم.

اینکه عملیات هویزه چه بود و دانشجویان غیور ما چه حماسه ای آفریدند و چه بلایی سر پیکرها آمد و بعد از یکی دو سال پیکرها چگونه شناسایی و تدفین شد و . . .  همه اش را می توان به راحتی مطالعه کرد، اما اینکه چرا بهاءالدین این همه غریب مانده است وکمتر نام و نشانی از او بر در و دیوار شهر می بینیم را چه کسانی باید جوابگو باشند؟  چه کسانی باید می گفتند و می نوشتند، که نگفتند و ننوشتند؟ و به قول حضرت آقا «بدهکاران»!! بیایند و این بدهی خود به تاریخ و آینده و آرمانشان را در خصوص بهاءالدین با گفتن از او بپردازند.

از تمامی عزیزان و همراهان الف دزفول خواستارم اگر خاطره ای ، روایتی و سرنخی در خصوص  این شهید والامقام دارند، در بخش نظرات وبلاگ ثبت یا از طریق شبکه های اجتماعی برای الف دزفول ارسال کنند.

 

 مزار شهید بهاءالدین در گلزار شهدای هویزه

 

پانویس1:

خوب است بدانیم که علاوه بر شهید محمد بهاءالدین، شهیدان محمدحسین آقا رضا زاده، علیرضا رکابساز، محمدرضا شمس زاده قصاب، محمود فروزش و محمد دلجو هم از حماسه سازان دزفولی هویزه و یاوران علم الهدی هستند که هیچ نام و نشانی از این حماسه سازان روزهای اول دفاع مقدس نیست و جا دارد که این عزیزان و حماسه ای که آفریدند به مردم معرفی شود.

 

 پانویس2:

خوب است همراهان الف دزفول بدانند که من به بیش از دویست نفر، پیام دادم و تقاضا کردم تا از شهید بهاءالدین برایم بگویید و همگی پیامم را دیدند و بجز یکی دو نفر، هیچ کس حتی جواب سلامم را هم نداد. ای کاش می شد فهمید، فاز برخی ها چیست؟ برخی که تا از شهدا می گوییم و خاطراتشان، ساکتند. وقتی ازشان می خواهیم از شهیدی برایمان بگویند، بیخیال تر از همیشه ساکتند. اما وقتی بحث عمل به خواسته ی شهدا مطرح شد، یا سخنی از شهدا ذکر شد که میزشان را به خطر می انداخت و یا اینکه با فاز حزب و باند و گروهشان و یا دیدگاه سیاسی شان زاویه داشت، همه جوره می تازند و همه برچسبی می زنند و بلافاصله پیام می دهند. خدا عاقبت همه مان را ختم به خیر کند. ان شاءالله



پانویس3:

دزفول در عملیات هویزه 11 شهید تقدیم می کند که طبق تحقیقات من 6 شهید مربوط به تیم شهید علم الهدی است. اسامی مابقی شهدای هویزه به استناد کتاب دایره المعارف شهدای دزفول آقای مهدی پور به شرح زیر است:

سرباز شهید احمد قربان جمالی شهادت 16/10/1359   مدفن گلزار شهید آباد
استواریکم ارتش شهید مجید بشمه شهادت 17/10/1359 مدفن گلزار شهید آباد
سر باز شهید رحمن دباغچی شهادت 17/10/1359  مدفن گلزار شهید آباد
جاوید الاثر بسیجی شهید محمد حسین گلبهاری  شهادت 16/10/1359  مدفن گلزار بهشت علی
گروهبانیکم ارتش شهید عبدالرحیم کلانتریان  شهادت 18/10/1359   مدفن گلزار بهشت علی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۶
علی موجودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی