الف دزفول

الف دزفول
طبقه بندی موضوعی
بایگانی
پیوندها

میدانی که هست ! تندیسی که نیست!

 به بهانه ی حذف تندیس میدان امام خمینی(ره) و عدم جایگزینی تندیس دیگر پس از حدود یک سال

به گمانم  همزمان یا پس از برگزاری یادواره  سرداران و 2600 شهید شهرستان دزفول  در سال 79  بود که تندیس مربوط به شهدای دزفول در میدان امام خمینی(ره) دزفول با صرف هزینه ای زیاد طراحی ، ساخته و نصب گردید.

نصب این تندیس به همراه نصب تعداد زیادی از تابلوهای بزرگ تصاویر شهدا در ورودی های شهر ، از مهمترین کارهای ارزشی آن دوره بود که پس از آن تا کنون اقداماتی  اینچنینی در خصوص مبحث مقاومت دزفول و شهدا صورت نگرفته است.( البته بجز  طراحی و نصب تندیس میدان الف دزفول )

تندیس میدان امام خمینی(ره) دزفول ، تندیسی به نسبت زیبا شامل  نمادهایی چون محراب ، رزمنده ، اسلحه ، پرچم و . . . . نیز تصاویری از امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و نیز تصاویری از سرداران شهید دزفول بود که زیبایی خاص خودش را داشت و البته دارای عیب و نقص هایی  نیز بود که بزرگترین  عیوب آن جنس سازه و نیز واضح نبودن تمثال شهدا بود  و نیز عدم نصب نام شهدا، چون  به دلیل جنس سازه ، واقعاٌ چهره ی شهدا برای برخی از همرزمانشان هم قابل تشخیص نبود.

گذشت ایام و فرسوده شدن سازه ی این تندیس و نیز باد و طوفان  مردادماه سال گذشته  دست به دست هم داد تا این تندیس به صورت محسوسی  کج شده و در معرض سقوط  قرار گیرد.

سایت دزفول امروز - 20 مهرماه 93 : تندیس میدان امام خمینی(ره) دزفول در حال افتادن است 

 21 مهرماه بود که بازهم به دلیل وزش باد ، تندیس میدان امام خمینی که در حال افتادن بود ، توسط نیروهای آتش نشانی به صورت موقت مهار گردید.

 سایت دزفول امروز-21 مهرماه 93 : آتشنشانی تندیس درحال افتادن میدان امام را مهار کرد

 و بالاخره در صبح جمعه 25 مهرماه 93 بود که به دلیل خطر سقوط این تندیس بر روی کابل های فشار متوسط  برق،  عملیات پایین آوردن آن با هماهنگی نیروهای شرکت برق و شهرداری و آتش نشانی صورت گرفته و پس از حدود سیزده سال این تندیس از میدان امام خمینی دزفول حذف گردید.

 سایت دزفول امروز- 25 مهرماه 93: افتادن تندیس بر روی برق فشار متوسط

 در آن مقطع شنیده ها حاکی از این  بود که یکی از مسئولین شهرداری در این خصوص گفته بود: « این تندیس پس از تعمیر در نزدیکی گلزار شهدای شهید آباد دزفول و یا مرکز فرهنگی دفاع مقدس، نصب خواهد شد.» و در همان برهه انصار حزب الله دزفول نیز در این خصوص واکنش نشان داده و ابراز نگرانی کرد.

 سایت دز مهراب- 26 مهرماه 93: زمزمه های حذف تندیس شهدا از مرکز شهر دزفول

پس از حدود یک ماه در آبان ماه 93 بود که فراخوان طراحی تندیس میدان امام خمینی(ره) از طرف شهرداری دزفول بر روی سایت های خبری قرار گرفت.

 سایت دزمهراب: 18 آبان ماه 93 : فراخوان طراحی تندیس میدان امام خمینی(ره) 

 حال پس از گذشت قریب به یکسال از حذف این تندیس از میدان امام خمینی (ره)  خبری از تعمیر و نصب آن چه در میدان امام و چه در محل دیگر نیست و از طرف دیگر نیز خبری از طراحی و ساخت تندیس جایگزین نیز شنیده نمی شود و میدان امام خمینی(ره) همچنان جای خالی تندیس قبلی را به دوش می کشد.

 

میدان امام خمینی(ره) دزفول- تیرماه 94

با یک نگاه ساده به بسیاری از شهرها به خوبی واضح است که اکثریت شهرهای کشور که به هیچ وجه درگیر جنگ و صدمات ناشی از آن نبوده اند ، نمادهای بسیاری را در میادین اصلی خود در خصوص مقاومت و دفاع مقدس نصب کرده اند و دزفول که پایتخت مقاومت ایران است و شهره دنیا در ایستادگی و سرخم نکردن، علاوه بر اینکه در راستای توسعه ی چنین نمادهایی گام بر نمی دارد، پس از فرسودگی و حذف این نمادها ، ظاهراً دغدغه ی چندانی برای جایگزینی چنین تندیس هایی و یا توسعه ی آنها ندارد.

دزفول شاخصه های زیادی برای تبدیل شدن به تندیس دارد. میدان موشک را ببینید. طرح فوق العاده زیبا و پر مضمونی دارد. این چنین طرح هایی باید توسعه یابد ، طراحی و نصب گردد تا پیام این مقاومت مثال زدنی و تاریخی به گوش ایران و جهان برسد.

 نماد مزار بهمن درولی می تواند یک تندیس جهانی شود. 

به اسارت گرفتن عراقیها با پیچاندن گوششان که تنها و تنها از رزمندگان دزفولی چون شهیدان عبدالرحمن هودگر و حبیب پالاش برآمده است می تواند تندیس باشد.

پدری که جنازه نوزادش را روی دست بلند کرده است، می تواند تندیس باشد.

یک موشک 12 متری در سایز واقعی اش می تواند تندیس باشد.

نمادی از قطعه ی دست و پاهای شهید آباد می تواند تندیس باشد.

تصویر زنان و دخترانی که شب ها با چادر خوابیده اند، می تواند تندیس باشد.

شهادت سیزده نوجوان مسجد نجفیه در مسجد می تواند تندیس باشد.

 اتووبوس آسمانی گردان بلال می تواند تندیس باشد.

فتح سایت های 4 و 5 و رادار توسط رزمندگان دزفول در عملیات فتح المبین می تواند تندیس باشد.

سرداران گمنام شهیدی چون صلواتی زاده و سیدجمشید صفویان و  شهدای زنده ای چون خضریان می توانند تندیس باشند.

مادرانی که سه فرزند خویش را تقدیم کرده اند، می توانند تندیس باشند.

نمادی از موشکی که به شوادون خانواده ی خوشروانی اصابت می کند و خانه ای که حسینیه می شود، می تواند تندیس باشد.

پرواز بیست و چند نفر از خانواده ی آریان پور با یک موشک می تواند تندیس باشد.

موارد مذکور و ده ها و صدها مورد دیگر با یک ابتکار و خلاقیت هنری می توانند به تندیس هایی ماندگار و جهانی تبدیل شوند که تا چند نسل بعد هم پیام مقاومت دزفول را مخابره کنند.

مسئولین باید دغدغه ی حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس را داشته باشند و با نمادسازی های مبتکرانه و خلاقانه  و نصب در میادین و گوشه گوشه ی دزفول، این ارزش ها را در معرض دید مردم قرار دهند تا مردم همیشه اسوه ها و الگوهایشان را به یاد داشته باشند.

لذا در همین مجال از شورای محترم شهر و شهرداری محترم خواستارم هرچه سریع تر نسبت به نصب تندیس در میدان امام خمینی (ره) اقدامات لازم را انجام دهند و با دید توسعه ی چنین نمادهایی دزفول را هرچه بیشتر به ایران و جهان بشناسانند.

منتظر هستیم تا دوباره میدان امام دزفول رنگ و بوی شهدا را به خود بگیرد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۶
علی موجودی

نظرات  (۱)

۲۶ تیر ۹۴ ، ۱۹:۰۸ سید سرزمین خاطره ها
سلام مهندس 
خدا خیری داهات ایان معادیه ؟ هل تا بعد انتخابات برام هالم سرمون شلوغه !!!!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی